Sarmale in vas de lut – Involtini di verza con macinato e riso


 

sarmale-in-vas-de-lut

 Gli involtini con verza ,piatto tipico della Romania presenta diverse variante ,ogni regione prepara gli involtini in un modo legermente diverso,io sono dalla Transilvania e quindi gli involtini gli preparo belli cicciotelli ,grandi ,nelle foglie di verza.nlla pentola dove gli faccio bollire aggiungo ,tranne i diversi aromi anche un pezzo di lardo(pancetta,guanciale) affumicato

La noi in Transilvania sarmalele se fac mari cat e de mare frunza de varza, iar cand se fierb, in oala se adauga pe langa cimbru si marar si o bucata de slanina afumata ca sa-i dea gust! Mie cel mai mult imi plac sa le maninc cu cozonac cu nuca, obicei care mi-a ramas de la bunicul meu.

Ingrediente/ingredienti

 1 kg carne macinata amestec vita cu porc/ 1 kg macinato misto
1 varza mare/ un cavolo verza grosso
250 g orez/250 g riso
1 ceapa mare/1 cipolla grossa
bulion/ passata pomodoro
sare/sale
piper/pepe
boia/paprica
ulei/olio
cimbru/santoreggia
marar/aneto
o bucata de slanina afumata/un pezzo di guanciale affumicato,opp. pancetta ,lardo…

Preparare/preparazione

  1. Punem intr-o oala incapatoare apa sa fiarba, adaugam sare din belsug si punem varza. Rand pe rand, cum se oparesc frunzele, le taiem si le scoatem afara.
  2. Intr-o tigaie punem la prajit in ulei fierbinte ceapa taiata, adaugam boiaua si orezul amestecam si punem apa, saram, piperam si lasam sa dea un clocot. Cand incepe sa scada apa stingem focul, orezul nu trebuie sa fiarba doar sa inceapa sa absoarba condimentele. Apa nu trebuie sa se evapore toata deoarece pana sa raceste orezul mai absoarbe apa si nu trebuie sa ramana orezul uscat. (vezi foto)
  3. Cand orezul s-a racit il amestecam cu carnea, punem putin bulion dupa gust, adaugam sare, piper, cimbru, marar iar daca vedem ca este prea uscata compozitia mai punem putina apa calduta.
  4. Curatam frunzele de varza de cotor dupa care le umplem cu amestecul de carne cu orez si le rulam.
  5. Acoperim fundul vasului cu varza taiata fin punem din belsug cimbru si marar, putin bulion si o bucata de slanina afumata.
  6. Asezam sarmalele, printre ele mai punem arome, acoperim cu frunze de varza, cimbru, marar si punem apa putin sarata pana sant acoperite sarmalele.* daca folositi varza murata aveti grija la cantitatea de sare folosita, in apa cu care acoperiti sarmalele nu mai puneti sare.
  7. Punem capacul si dam la cuptor. La inceput la foc mai mare pana incep sa fiarba dupa care facem focul mai mic si le lasam sa fiarba cca 4 h.
  8. Sunt foarte bune cu smantana si daca nu ati incercat niciodata probati si cu o felie de cozonac cu nuca.

ITALIANO

  1. in una pentola grossa mettiamo del acqua a bollire con del sale abbondante ,dentro mettiamo anche la verza ,ogni volta che una foglia di verza e scottata la tagliamo con un coltello alla beae e la tiriamo via in una teglia,continuiamo finche le foglie sono tutte scotate
  2. in un tegame mettiamo a rosolare la cipolla a cubetti,quando la cipolla e dorata aggiungiamo la papricae il riso ,facciamo tostare e aggiungiamo dell’acqua ,sale,pepe e facciamo bollire per un po’ finche il riso assorbe l’acqua ,il riso non deve rimanere troppo asciutto,facciamo raffredare
  3. dopo di che mescoliamo il riso con il macinato ,un po’ di passata di pomodoro ,sale ,pepe,aneto e santoreggia,se il composto risulta troppo secco aggiungiamo un po’ di acqua
  4. prendiamo le foglie di verza e togliamo la parte dura con un coltello ,riempiamo ogni foglia con una cucchiaiata di composto e la ruliamo come da foto
  5. in una pentola capiente ,e meglio se usate una pentola in terracotta ma va bene anche una normale,sistemiamo sul fondo delle foglie di verza(le tagliamo fine)e mettiamo anche la pancetta affumicata intorno mettiamo gli involtini,aromi(santoreggia e aneto)passata di pomodoro ,copriamo con del’acqua e facciamo bollire a fiamma bassa ,se usate un vaso di terracotta il tempo di cottura e più lungo ,intorno a 4 h ,se non bastanno anche 2 orette
  6. sono buone con panna acida,ma anche cosi semplici

39 Risposte to “Sarmale in vas de lut – Involtini di verza con macinato e riso”

  1. Festivalul sarmalutelor de 17 ani | Unde Iesim in Mures? Says:

    […] sursa foto aici Share Posted in Evenimente Tags: Festival, Praid, Sarmale, Spitalul de Urgenta « Operaţiunea monenda You can leave a response, or trackback from your own site. #fcp-comments-wrap .fcp-actions a{color:;} #fcp-comments-wrap .fcp-comments-box li .fcp-comments-body {background-color:#FFFFFF} #fcp-comments-wrap .fcp-comments-box .fcp-comment-text {color:;font-size:11px} #fcp-comments-wrap .fcp-comments-box .fcp-comment-text .fcp-user-name {color:;font-size:12px} #fcp-comments-wrap .fcp-comments-box .fcp-comment-text .fcp-user-name a{color:;font-size:12px} #fcp-comments-wrap .fcp-comments-box li.fcp-navigations{background: ;} #fcp-comments-wrap .fcp-comments-box li.fcp-navigations a{background: ;} […]

  2. Angela Says:

    Ciao Dorin,sant bune si asa important este sa fie oala cu sarmale pe masa!

  3. Dorin Says:

    Exact ,e bun vinul dar sa stii ca sarmalele sant bune cu un pahar de jinars!

  4. Angela Says:

    Ciao Dorin,important e ca sa mai fie si altele pe langa sarmale….iar un paharel de vin e binevenit!

  5. dorin Says:

    Asta-i mancarea adevarata care trebe sa fie obligatoriu pe masa Romanilor adevarati in ziua de Craciun!

  6. Angela Says:

    interesanta reteta ta draga Ana,e mai greu de gasit in Italia , cranberry ,nu sa gasesc decat in dulceata si rar de tot mai gasesc uscate ,proaspete nu am vazut niciodata .oare merge fara cranberry?

  7. ana mercean Says:

    angela, nu trebuie sa consumi atitia bani plus atitia km.varza ruseasca o prepari asa: tai o varza mare in 2, in 4, in 6, in 8 apoi fiecare slice o tai crosswise si cit mai corse(1cm, 2cm,3cm)dupa preferinta.pui 30 gr sare la lt de apa,marar uscat,cimbru, slices of sfecla rosii(1-2)sfecle,morcovi rondele or pai si 10 -15 cranberry probabil gasesti la frozen section in super market asa frozen le pui cu acestea varza nu se altereaza.poti so murezi chiar in bucatarie. daca folosesti numai pt.sarmale nu pui sfecla si o tai in 2 sau in 4.nu uita piper.good luck my dear.

  8. Angela Says:

    Craciun fericit ,Draga Gabriela!

  9. Angela Says:

    Geanina si eu m-am obisnuit cu mancarea de aici ,fac sarmale cam de 2-3 ori pe an ,atunci sigur se mananca cu mai multa pofta!

    • Gabriela Says:

      Multumumiri pentru postarea retetei….si aici in Canada cel mai mult ducem dorul primirii colindatorilor cu mirosul sarmalelor care fierb pe foc …

  10. MATEI GIANINA Says:

    stii ca ai dreptate,dar ca sa fiu sincera mam obisnuit cu mancarea de aici,muncesc in italia de 6 ani si mam cam obisnuit cu pasta mai mereu,dar de craciun o sa am mai mult timp la dispozitie si o sa fac sarmale,

  11. Angela Says:

    nu stiu unde ai putea gasi pasat pe aici ,cred ca e greu de gasit si in tara .Bunica facea sarmale cu pasat iar cand eram mica nu imi placeau ,cand am crescut au inceput sa-mi placa ,iar acum le duc dorul….
    ma bucur ca avem oale la fel!

  12. gitana Says:

    Abia acum am vazut sarmalutele tale. Chiar aseara, citind cartea (si stii tu care :-)), am dat peste sarmale cu pasat. Ce bune le mai facea mama unei prietene, pacat ca a murit … dar uite asa a ramas nemuritoare cu sarmalele.
    As face si eu … dar nu am pasat, asa ca ma multumesc si cu orez.

    p.s.
    am si eu oala de lut ca a ta 🙂

  13. Angela Says:

    ciao,Gianina,daca ti-e pofta poti sa faci cateva sarmale si acum …e mult pana la Craciun!

  14. MATEI GIANINA Says:

    sarmale am sa fac de craciun,deabea astept

  15. angela Says:

    oana,important este sa gatim cu drag si sa ne placa ce mancam apoi dupa cum vezi pe aici sant retete din toata lumea ,important e ca sant bune!

  16. oana Says:

    darcred ca sunt bune foc 🙂 😉 :p =P~

  17. oana Says:

    nustiu cum sunt dar am sa incerc sa le fac numaintereseaza dac sunt moldoveanca

  18. angela Says:

    sa va fie de bine!

  19. Ella Says:

    Ai dreptate,asa se zice,cu pasat!

    Mi-am pregatit oala de lut!E micuta dar incap in ea sarmale cat de-o portie pt 4 persoane.

  20. angela Says:

    ella ,alea cu malai sant sarmale cu pasat!nu cred ca am curaj sa fac sarmale cu stafide dar reteta am sa o caut!

  21. Ella Says:

    Am mancat din alea cu malai si facusem din alea cu ciuperci, dar de sarmale cu stafide nu am auzit inca.

    Poate gasesti tu reteta ,faci si ne spui si noua cum sunt 😉

  22. angela Says:

    ella-sarmale cu stafide ai facut vreodata?ca am auzit ca sant tare bune dar nu am mancat nicodata!

  23. Ella Says:

    Pt Daniel.Am facut de cateva ori sarmale cu ciuperci si sunt foarte bune!Ca sa eviti sa-ti iasa sarmalele seci, folosesti orez din ala alb ce devine “pastos” prin fierbere si pui un pic de ulei in compozitie plus multe ciuperci taiate marunt .

  24. angela Says:

    ai dreptate alexandra trebuie sa mancam cate putin din fiecare! important este sa fie mancare buna si companie placuta!

  25. Alexandra Says:

    Cei care stati in Germania, puteti cumpara varza murata intreaga si foi de vitza la borcan sau congelate la magazinele alimentare turcesti sau arabesti. Acolo puteti cumpara si muraturi bune, si alte chestii pe care le stiam de acasa: rahat, baclava, semintze, etc.Asta cel putin pentru cei care locuiesc in orasele mari. Banuiesc insa ca acuma si la tzara au deja turcii magazine.

    In rest va doresc tuturor un Craciun fericit!

    PS. Nu mancati prea mult, ca nu asta es spiritul Carciunului (in afara de asta o sa va doara burta 😉 !

  26. angela Says:

    eu am vazut varza murata la un magazin de rusi ,chestia e ca 16 frunze costa 5€ si e departttttteeeeeeeemagazinul (80km)ca sa nu mai zic ca au un orar tare ciudat.oricum produsele lor sant mai bune decat cele cumparate de la magazinele romanesti.

  27. daniel Says:

    in varianta cu ciuperci nu am mancat niciodata ,dar trebuie sa fie buna .

    mai faceam si eu sarmale cu varza din cutie ,dar de un pic de timp nici de aia nu se mai gaseste .Am vazut ceva dar era fiarta in vin si alor mei nu le place.

  28. Ella Says:

    O sugestie!daca aveti musafiri vegetarieni,inlocuiti carnea cu ciuperci!

    Angela felicitari pt prezentare!

    Daca gasesc o varza buna de umplut (ca aici se gaseste varza acra doar taiata marunt)fac si eu ca am oala de lut micuta ( ajunge pt doua persoane)desi o sa fac si toros.

    Pt cele ce sunteti in strainatate si nu aveti varza murata intreaga:eu umplu sarmalele in varza dulce si in momentul in care pun sarmalele in oala,pun un strat de sarmale si unul de varza acra din belsug…prin fierbere obtin acelasi gust ca si cum ar fi umplute in varza acra.

    Cumpar varza acra la cutie .gasiti la Lidl ,EuroSpin sau la Auchan.(scuzati departe de mine sa vreau sa fac reclama la supermarket-fac reclama doar la varza murata)

    🙂

  29. angela Says:

    bunica a raspuns deci Lucian asta e reteta.

    1-oparesti frunzele de vita de vie

    2-faci aceasi compozitie ca si la sarmalele obisnuite dar adaugi marar verde

    3-punem frunze de macris pe fundul oalei si deasupra,in caz ca nu avem folosim suc de lamaie iar pe fundul oalei punem frunze de vita de vie

    4punem sarmalele lafiert cand sant aproape fierte facem un rantas cu ulei si faina ,daca folosim macris adaugam smantana punem peste sarmale si dam la cuptor

    5.daca folosim suc de lamaie stingem rantasul cu putin bulion punem peste sarmale ,adaugam smatana si dam la cuptor

    sper sa iti fie de folos si mai ales sa gasesti ingredientele!

  30. angela Says:

    bunica mea stie sa faca sarmale in foi de vita de vie,cum ca eu nu am frunze de vie nu le pot face .oricum m-am uitat in cartea de bucate a lui Sanda Marin si ea ne sfatuieste sa facem sarmalele ca pe cele cu varza dulce folosind carne de miel sau vitel dupa care le punem la fiert cu putina untura ,catre sfarsit adaugam 2-3 linguri de bors amestecat cu bulion dupa care dam la cuptor 30 minute .servim cu smantana sau iaurt .

    asta dupa parerea mea e o reteta din partea Moldovei ,am sa-i cer bunicii informatii si am sa scriu cand imi da raspuns!

  31. Ioana Says:

    😦 urmeaza sa pun eu reteta de sarmale cu pasat daca te consoleaza, in foi de vita nu intra in planul meu pe anul asta… poti insa urma reteta asta si inlocuiesi varza cu foi de vita 😉

  32. Lucian Says:

    Hello din nou! Puneţi, vă rog, şi o reţetă de sarmale cu foi de viţă că alea-s preferatele mele. Mulţumesc.

  33. angela Says:

    Mariutza! sarmalele de la noi nu au egal pe fata pamantului!

  34. MARIUTZA Says:

    DIN EXPERIENTA, VA SFATUIESC SA CALITI CEAPA, SI PIPERUL SA FIE FARAMITAT, ASA MAI MARE, NU SA FIE RAJNIT FIN , APOI ADAUGATI LA COMPOZITIA CU CARE UMPLETI SARMALELE, APOI… 😉 .., SA-MI ZICETI SI MIE, DACA NU…ARDEALU-I FRUNTEA… 😉 … ! SARBATORI FERICITE !!!!

  35. angela Says:

    multumesc! ma buur ca ti-au starnit pofta!inseamna ca sant aratoase!

  36. geanina Says:

    mmmm deja mi s-a facut pofta.felicitari pt retete si astept incontinuare imail-urile tale. 😉

  37. angela Says:

    adi – daca aveam varza acra as fi facut si eu , ca doamne cat de bune sant!mananci in nestire ca aluneca pe gat mai ales daca le ungi cu putina smantana!multumesc de apreciere!

  38. adicris Says:

    In sfarsit RETETA ADEVARATA a sarmalelor ardelenesti! Obligatoriu trebuie respectata proportia de carne-orez ! Eu fac aceste sarmale iarna cu varza acra si vara cu varza dulce si suc de rosii!Este gustul inconfundabil al sarmalelor romanesti!


Lascia un commento